Dr. Patrick Plante
Dr. Patrick Plante’s role as an AGE-WELL HQP doing postdoctoral work in digital educational games for older people proved to be the perfect launch pad for his new career as professor and researcher at TÉLUQ University, North America’s only French-language distance education university.
“At TÉLUQ University, I was asked to teach a number of courses in educational games. If not for AGE-WELL, I don’t think I would be working in this area. It gave me a solid understanding of educational games, theoretically and technically,” says Dr. Plante.
As an HQP, Dr. Plante, who holds a PhD in educational technology from Université Laval, was part of an AGE-WELL research team that developed digital games to
promote social connectedness, improved cognition, learning and entertainment for older adults.
When he was offered the job at TÉLUQ University in 2016, he continued on with the AGE-WELL team by transitioning from an HQP to a research associate. Dr. Plante played a pivotal role in the development and commercialization of Solitaire Quiz, and he continues to work on other digital games including Tic Tac Quiz.
Dr. Plante conducts research with TÉLUQ University on digital educational games for a younger audience, and serves as research director of SAVIE Public Research Centre, which focuses on educational technology and life-long learning. He is also involved in studies for the Canadian Frailty Network, another of the country’s Networks of Centres of Excellence.
Patrick Plante
Le rôle de Patrick Plante en tant que membre du PHQ d’AGE-WELL effectuant des travaux postdoctoraux en jeux éducatifs numériques pour les personnes âgées s’est avéré le tremplin parfait vers sa nouvelle carrière de professeur et chercheur à l’Université TÉLUQ, la seule université francophone d’enseignement à distance en Amérique du Nord.
« À l’Université TÉLUQ, j’ai été chargé d’enseigner plusieurs cours sur les jeux éducatifs. Sans AGE-WELL, je ne crois pas que je travaillerais dans ce domaine. J’ai pu acquérir des
connaissances robustes sur les jeux éducatifs, tant du point de vue théorique que technique », affirme M. Plante.
En tant que membre du PHQ, M. Plante, qui détient un doctorat en technologie de l’enseignement de l’Université Laval, faisait partie d’une équipe de recherche d’AGE-WELL
qui a mis au point des jeux numériques pour favoriser la connectivité sociale, la capacité cognitive accrue, l’apprentissage et le divertissement pour les personnes âgées.
Lorsqu’on lui a offert l’emploi à l’Université TÉLUQ en 2016, il a conservé son rôle dans l’équipe d’AGE-WELL en passant de membre du PHQ à chercheur adjoint. M. Plante a joué un rôle essentiel dans le développement et la commercialisation de Solitaire Quiz, et il continue de travailler à d’autres jeux numériques, y compris Tic Tac Quiz.
M. Plante réalise des recherches avec l’Université TÉLUQ sur les jeux éducatifs numériques pour un public plus jeune, et il agit à titre de directeur de la recherche du Centre de recherche public SAVIE, qui s’intéresse principalement à la technologie éducative et à l’apprentissage continu. Il participe également à des études pour le Réseau canadien des soins aux personnes fragilisées, un autre des réseaux de centres d’excellence du pays.